Onderzoek is gewenst wanneer niet duidelijk is wat er precies aan de hand is met een kind en waar de problemen vandaan komen. Wat is de voorgeschiedenis, wat is er al gebeurd? De ouders wordt gevraagd een intakeformulier in te vullen.
Er kan sprake zijn van leer- of gedragsproblemen of van een vermenging van beide. Afhankelijk van de vraagstelling wordt gekozen voor een onderzoeksopzet. Neuropsychologisch onderzoek maakt meestal deel uit van het diagnostisch proces. We werken graag handelingsgericht wat betekent dat het onderzoek iets moet opleveren waar we iets mee kunnen, dicht bij het kind en zijn ouders, dicht bij de school.
Gedragsproblemen zijn vaak het gevolg van een misfit met de omgeving. Dus zowel kindfactoren als omgevingsfactoren spelen hierbij een rol. In de puberteit zien we vaak een toename van het probleemgedrag. Dit vraagt van ouders een aanpassing in hun gedrag. We onderscheiden motivatieproblemen, maar ook impulsief en oppositioneel gedrag.
Bij ontwikkelingsproblematiek is het probleemgedrag meestal al heel vroeg aanwezig. Stoornissen die hieronder vallen zijn o.a. ADHD en Autisme.
U kunt het intakeformulier hier downloaden.